Leren met je beelden
Bij de Vuurtoorn leert de beelddenker anders leren, in beelden in plaats van in woorden.
Een beelddenker leert op school leren in woorden, maar hij denkt in beelden.
Terwijl,
een vis leert zwemmen, want hij heeft vinnen,
een linksbenige voetballer, leert scoren met links,
een vogel leert vliegen, want hij heeft vleugels,
een linkshandige leert links schrijven.
Daarom leert de beelddenker anders leren bij de Vuurtoorn, hij leert gebruik maken van zijn beelden.
Beelddenken
Beelddenken is een manier van informatieverwerking. Het wordt ook wel omschreven als non-verbaal, holistisch, visueel-ruimtelijk of conceptueel denken. Naast het beelddenken is er het woorddenken. Ook wel als verbaal, analytisch, auditief-sequentieel, volgordelijk of lijndenken aangeduid. Alle mensen denken op beide manieren. Maar iedereen heeft net als een voorkeur voor links of rechts schrijven een voorkeur voor denken in beelden of denken in woorden.
Informatie
Informatie is alles wat de beelddenker ziet, hoort, voelt, leest, proeft, meemaakt. Deze informatie verwerkt de beelddenker (vaak onbewust) tot een geheel, een beeld. Is er een beeld ontstaan dan kan de beelddenker die vorm geven in gebaren, kleuren, beweging, ontwerp, woorden, muziek of bijvoorbeeld in metaal of hout. Dit is afhankelijk van de voorkeur van de beelddenker.
Kwaliteiten
Kwaliteiten van een beelddenker zijn bijvoorbeeld, ruimtelijk inzicht, inlevend, zorgzaam, strategisch, ontwerpen, uitvinden, uitdenken, organiseren, techniek, handvaardigheid, kunst, werktuigbouwkunde/mechanica, verhalen vertellen, dansen, toneelspelen, fotografie, atletiek, voertuigen besturen. Een beelddenker denkt gemakkelijk “out of de box” en dat geeft vaak een verrassend en mooi resultaat. Dit denken in beelden, zet de beelddenker vaak ook in tijdens leren, concentreren en communiceren. Maar dat heeft lang niet altijd het gewenste resultaat. Dit omdat leren, concentreren en communiceren meer via vaste lijntjes gaat en beter aansluit bij de woorddenker.
Frustratie
Er ontstaat bij de beelddenker frustratie en faalangst als het op school, in een gesprek of op het werk niet lukt. Ouders begrijpen het niet, de leerkracht niet, collega’s niet en de beelddenker zelf al helemaal niet. Het zat allemaal zo mooi in zijn hoofd, maar hij/zij krijgt het niet op papier, gepland of verwoord in een gesprek.
Langzaam zien we het gedrag van de beelddenker veranderen. Uit puur overlevingsdrang verstopt de beelddenker, voor zover dat lukt zijn creativiteit. Dit, omdat hij moet functioneren in een volgordelijk systeem, dat niet aansluit bij zijn manier van denken. Boosheid, angst, irritatie, slapeloosheid, ongeïnteresseerdheid is het gevolg.
Beter leren, concentreren en communiceren.
Wil de beelddenker beter leren, concentreren en/of communiceren? Het is dan belangrijk om de beelddenker en het liefst zijn omgeving ook, inzicht te geven in de manier van denken van de beelddenker. En wil de beelddenker ‘scoren’, op school, werk of relatie, dan is het belangrijk om de beelddenker te leren zijn/haar kwaliteiten te gebruiken om beter en gemakkelijker te leren, concentreren en communiceren. Net als de linksbenige voetballer, die we in de training immers ook met links laten trainen omdat hij daarmee het beste scoort!
Meer informatie over beelddenken vindt u hier: