Rekenen met “de helft”

Je bent hier:
Rekenen met “de helft”

Om te kunnen rekenen met “de helft”, is een goed beeld bij het begrip ‘helft’ essentieel voor de beelddenker.

Beelddenker

Maarten begeleid ik al sinds hij in groep twee zit. Zijn leerkracht signaleerde hem als beelddenker. Door de signalen van de leerkracht namen ouders contact met me op. Nu komt Maarten al weer enkele jaren een uurtje in de week bij De Vuurtoorn. Eerst om zijn concentratie te verbeteren, daarna om hem als beelddenker handvatten te geven voor het leesproces en nu om verwarring bij het leren rekenen zo klein mogelijk te houden.

Overzicht

De tafels zijn op dit moment speerpunt op school. Maarten is al een heel eind op weg en kent al een aantal tafels uit zijn hoofd. Wanneer hij de tafels door elkaar krijgt aangeboden wil de verwarring nog wel eens toeslaan. Zijn verwarring ontstaat, omdat het soms gewoon veel sommen en veel antwoorden zijn. De hoeveelheid is het probleem. Maarten kan zich een voorstelling maken bij een tafelsom, hij heeft beeld. We werken aan zijn overzicht  bij het maken van veel sommen en uit het hoofd maken van deze sommen.

De helft

Ik vraag of hij weet wat de helft is. Maarten zegt dat hij dat weet. Ik neem de proef op de som en vraag of hij de tafel van 2 op het telraam kan laten zien. Zonder problemen schuift hij 10x 2 kralen opzij.
De tafel van 2 in beeld.  Wat is de helft vraag ik. Maarten schuift verticaal de hele rij van 10 balletjes een eindje opzij. Hij weet dus prima wat de helft is. Hoeveel is dat. Zonder problemen zegt hij 10. Hetzelfde doet hij bij de tafel van 4. Ook dit gaat goed.

 

 

 

 

 

 

De tafel van 5

Nu de tafel van 5.  De balletjes worden opzij geschoven en ik zie de tafel van 5. Wat is de helft vraag ik. Maarten schuift 2 balletjes opzij en kijkt me aan met een vragende blik. “Tja, dit gaat niet zo handig als met de tafel van 2 en 4”, zeg ik begripvol. Om vervolgens te vragen of hij een idee heeft hoe we op een andere manier kunnen zien wat de helft is. Samen zoeken we naar manieren om de hoeveelheid te halveren.

 

Horizontaal en Verticaal

Als het mijn beurt is laat ik Maarten zien dat je de tafel ook horizontaal  in twee helften kunt verdelen. Maarten is helemaal verbaasd en gelooft niet echt, dat dit ook de helft is. Om zijn twijfel weg te nemen vraag ik hem de kralen onder en boven de helft tellen. En ja het zijn onder en boven de helft evenveel balletjes. Hij is verrast, overtuigd en blij tegelijk. Om het nieuwe inzicht te ondersteunen pak ik een A4tje en laat zien dat het niet uitmaakt of je het papier horizontaal of verticaal vouwt, het blijft een A4.  Het ziet er wat anders uit maar als de twee stukken dezelfde grootte hebben of dezelfde hoeveelheid zoals als op het telraam, dan is één deel  ‘de helft’. Natuurlijk controleert hij bij het A4 ook of de stukken werkelijk even groot zijn. Samen zoeken we daarna naar nog een aantal voorbeelden.

Handig rekenen

Tot slot gaan we weer naar de tafel van 5. Er zijn 5 rijen boven de helft en onder de helft. Als je 10 x 5 weet en dat weet hij, dan is 5 x 5 dus de helft. Dat is bij iedere tafel hetzelfde. Ook dat controleren we samen.  Voor deze keer is het genoeg, we hebben een begin gemaakt met overzicht creëren of ordenen van een hoeveelheid.

Informatieverwerking

Heb je ook moeite met rekenen, lezen of concentreren of ken je iemand die dit lastig vindt? Dan kan het zijn dat je een beelddenker bent. Beelddenkers verwerken informatie creatief,  niet in de volgorde zoals dit op school en in de maatschappij wordt aangeboden. Het onthouden van volgordes of opdrachten is dan vaak moeilijk voor een beelddenker. Beelddenken ook wel analoog denken genoemd, is een andere manier van informatieverwerking, anders dan het analytisch denken, de manier van informatieverwerking waar in ons schoolsysteem vanuit wordt gegaan.

Webinar

Beelddenken kan daarom leiden tot verschillende problemen zoals concentratie-, leer- en communicatieproblemen. Op donderdag 7 april, vertel ik in het webinar “De Davis®methode en dyslexie, dyscalculie en ad(h)d'” hier meer over.  Hoe ontstaan als gevolg van een voorkeur voor beelddenken problemen en wat kunnen we doen om deze problemen op te lossen, te verminderen of misschien zelfs voorkomen.

Aanmelden

Graag nodig ik je uit om het webinar “De Davis®methode en dyslexie, dyscalculie en ad(h)d”  op 7 april 2022 te bekijken. Het enige wat je hoeft te doen is je aanmelden door te klikken op deze link.

Delen van dit bericht mag natuurlijk ook! Alvast bedankt voor de moeite!!

 

 

Delen: