Wat is communiceren.
Simpel uitgelegd is communiceren overbrengen en ontvangen van informatie. Verloopt dit overbrengen naar wens, dan heb je het gevoel dat je elkaar begrijpt.
Toch is communiceren niet iets dat vanzelf goed gaat. Juist, omdat mensen op verschillende manieren met informatie omgaan. Dat hangt bijvoorbeeld af van hoe en waar je bent groot geworden, welk onderwijs je hebt genoten en de manier waarop je informatie bij voorkeur verwerkt.
Mensen die informatie het liefst verwerken via beelden, noemen we beelddenkers . Naast het de beelddenkers zijn er de woorddenkers, zij verwerken informatie bij voorkeur met woorden.
Van geheel naar deel
Beelddenkers gaan van BEELD -> WOORD.
Woorddenkers omgekeerd WOORD -> BEELD
Voor de duidelijkheid als tegenovergestelden neergezet. Een beelddenker kan ook wel van woord naar beeld, maar dat kost veel moeite. Dat is net zoiets als iemand die links schrijft verplichten om rechts te schrijven.
Doordat de verwerking van informatie precies omgekeerd is, wil dat er nog wel eens voor zorgen dat de communicatie niet naar wens verloopt. Of wel mis-communicatie. Op je werk, op school of in een relatie kan dat heel vervelend zijn, tenzij je van elkaar weet welke manier van communiceren je voorkeur heeft.
Speurtocht
Eerst een eenvoudig voorbeeld van mis-communicatie, tussen een beelddenker en een woorddenker.
Een moeder doet met haar dochter mee aan een speurtocht in het bos. In de beschrijving staat.
“Bij de slinger in de weg ga je naar rechts”. Moeder en dochter lopen en lopen, maar ze vinden geen slinger. Dochter, een beelddenker, vraagt: “Welke kleur zou de slinger hebben” Moeder kijkt haar niet begrijpend aan. Kleur? Dat maakt toch niet uit?!
Deze communicatie verloopt niet helemaal naar wens, omdat dochter bij het woord ‘slinger’ een beeld heeft van een slinger langs de weg. Ze ziet tot in detail een slinger voor zich, zoals je die bij je verjaardag ophangt. Moeder weet dat het woord twee en misschien wel meer betekenissen kan hebben en beredeneert stap voor stap dat ze moet zoeken naar een bochten in de weg. Terwijl dochter zoekt naar het beeld, dat ze heeft bij het woord slinger.
In het hoofd van de beelddenker zit het hele plaatje, maar het is soms een hele speurtocht om het plaatje geordend te beschrijven of te vertellen. Een beeld geeft zo veel informatie en hoe orden je dat in woorden of getallen. Dan is het daarna nog de vraag of het plaatje klopt dat je maakte.
Conclusie
Beelddenken gaat heel snel, met 32 beeldjes per seconden. Beelddenkers leggen gemakkelijk verbanden(associëren) tussen alle verschillende soorten informatie die ze in hun hoofd hebben. Dat resulteert al snel in een conclusie. Een beeld van hoe het zou moeten zijn of worden. De beelddenker verwoord zijn conclusie/beeld op dezelfde associërende manier. Maar……………….dat volgt woorddenker niet. Voor hem is het één warrige brij van woorden. De woorddenker is nog maar bij stap twee, terwijl de beelddenker al bij het resultaat is, maar alle tussenstapjes heeft overgeslagen.
De woorddenker denkt veel trager stapje voor stapje zoals hij/zij heeft geleerd en heeft nog geen beeld, dat komt later wel. Terwijl de beelddenker dus al bij de conclusie is. Dit is een goede voedingsbodem voor een conflict.
Kwetsbaar
In deze communicatie is de beelddenker het meest kwetsbaar. Dit omdat er veel minder beelddenkers, dan woorddenkers zijn in onze samenleving. Al snel wordt de creatieve reactie van de beelddenker als raar of vreemd gezien. De beelddenker voelt zich al aangevallen en of niet begrepen. Dit overkomt de beelddenker in onze talige wereld dagelijks, juist omdat hij/zij tot een minderheid behoort. U kunt zich voorstellen, dat dit gevolgen heeft voor het gevoel van veiligheid en vertrouwen en het opbouwen van een eigen persoonlijkheid.
Dubbel gehandicapt
De beelddenker met dyslexie, dyscalculie, ad(h)d of aan autisme verwante stoornissen raakt al in de stress bij de gedachte iets te moeten zeggen of uitleggen. De stress zorgt er vervolgens voor, dat de taal, die ook de beelddenker tot zijn/haar beschikking heeft, wordt geblokkeerd. Dubbel getroffen dus! Je hebt al moeite met geordend vertellen en/of opschrijven van je idee en dan blokkeren de woorden ook nog eens als je last hebt van stress.
Verbeteren van de communicatie.
Verbeteren en of makkelijker maken van de communicatie is ook voor een beelddenker mogelijk. Wanneer je als beelddenker weet hoe jij denkt en communiceert kan je een brug bouwen naar de woorddenker. Maar ook als woorddenker kun je leren om de beelddenker tegemoet te komen in zijn manier van denken in leren. Methodes die de Vuurtoorn gebruikt in de begeleiding zijn de Davis®methode en POPtalk.