De overeenkomst tussen dyscalculie en dyslexie.
Beelddenken is de overeenkomst tussen mensen met dyscalculie en dyslexie.
Hoeveelheid
Zoals iemand met dyslexie moeite heeft om bij bepaalde woorden beelden te vormen, heeft iemand met dyscalculie moeite om bij cijfers of getallen de juiste beelden te vormen. Het ontbreken van een beeld zorgt voor verwarring. Een beetje verwarring is nog geen probleem, maar blijft de verwarring bestaan dan komt er een moment, dat jij of je kind denkt “dit doe ik nooit meer”.
Enkele kenmerken van een kind met dyscalculie.
- Moeite met tellen. Tellen gaat heel langzaam, er worden getallen overgeslagen of het lukt niet om synchroon te tellen(tegelijk benoemen en aanwijzen). Jonge kinderen kunnen dat ook niet, maar in groep 3 wordt er verwacht dat je dat wel kunt.
- Het lukt niet om kleine hoeveelheden in één keer aan een getal te koppelen, waardoor er steeds opnieuw wordt geteld.
- Er is geen gevoel/beeld bij woorden als veel, weinig, meer en minder.
- Klokkijken en de tafels automatiseren duurt heel lang.
- Moeite met het onthouden van de volgorde van de stappen die gemaakt worden om iets uit te rekenen.
- Het onthouden van de volgorde van de stappen, die je ’s morgens neemt voor je bijvoorbeeld naar school gaat. Het lijkt alsof elke morgen en nieuwe ontdekking is.
Enkele kenmerken van een volwassenen met dyscalculie
Als volwassene heb je misschien uiteindelijk een manier gevonden om je te redden rekenproblemen, maar enkele kenmerken herinner jij je misschien nog of zijn nog aanwezig.
- Je raakt al in paniek bij het idee, dat je moet rekenen.
- Het leren van de tafels was heel moeilijk of heb je niet geleerd.
- Het onthouden van bijvoorbeeld je pincode of een telefoonnummer is erg moeilijk.
- Snel hoofdrekenen laat je liever aan iemand anders over jij pakt liever een papiertje of de rekenmachine.
- Cijfers of bepaalde cijfers draai je gemakkelijk om.
- Grafieken of een kaart zijn leuke tekeningen, maar verder kun je er niet veel mee.
Ordenen van hoeveelheden
De Amerikaan Ron Davis ontdekte, dat mensen met dyscalculie meestal in beelden denken en moeite hebben met het ordenen van (grote) hoeveelheden. Ze hebben een eigen manier van ordenen, die niet aansluit bij het onderwijs. Die eigen manier heeft ook voordelen. Vaak zijn beelddenkers creatief, artistiek en/of zorgzaam op allerlei gebieden.
Davis®counseling voor rekenen
Om beelddenkers met rekenproblemen of dyscalculie inzicht te geven in het rekensysteem, ontwikkelde Ron Davis een rekencounseling. De counseling geeft jouw als beelddenker inzicht in je eigen manier van denken. Daarnaast krijg je een aantal technieken aangeleerd om als beelddenker hoeveelheden en informatie te ordenen op een manier die aansluit bij het beelddenken en ons rekensysteem. Hierdoor kan je als beelddenker met jouw eigen manier van denken een brug slaan naar onze gestructureerde wereld.
Zelfvertrouwen
Door het ontstane inzicht en het toepassen van de geleerde technieken, krijgt je controle over je dyscalculie. Dit geeft zelfvertrouwen. De basis is gelegd om je op een positieve manier verder te ontwikkelen, daardoor verminderen of verdwijnen problemen met rekenen of het plannen van de tijd.
Wil je weten of jij een beelddenker bent of wil je geholpen worden met je rekenproblemen, bel of mail gerust. Bij de Vuurtoorn, helpen we je graag verder.