De C van communicatie.
Een vlekkeloze communicatie is meer uitzondering dan regel. Een goede communicatie, vraagt altijd inzet van de zender en van de ontvanger.
Beelddenken en communicatie
Beelddenkers denken in beelden, ze verwerken informatie met beelden. Maar wat als de informatie niet beeldend is. Wat heeft dat voor gevolgen voor de communicatie?
Voorbeeld uit de praktijk
Om een voorbeeld te noemen. Je praat met je collega over een fout die is ontstaan bij het uitwerken van een opdracht. Je creatieve (beelddenkende) collega heeft de opdracht niet volgens het protocol uitgewerkt. Iets wat wel vaker gebeurt. Dat betekent dus gewoon anders dan is afgesproken. Je begrijpt dat niet en vraagt, “Waarom heb je dat gedaan?”.
Waarom heb je dat gedaan?
De zin “waarom heb je dat gedaan” is voor veel beelddenkers een lastige zin. Dit, doordat de woorden geen beeld vormen, zoals bijvoorbeeld ‘stoel en tafel’ wel doen. Je collega, haalt zijn schouders op.
Van de hak op de tak
Het kan ook zijn dat je beelddenkende collega prima weet, waarom hij/zij iets heeft gedaan, maar het niet duidelijk geordend kan vertellen. Het wordt een hak op de tak verhaal. En dat heeft in het verleden al vaak tot moeilijkheden geleid, zodat de vraag alleen al, genoeg is, waardoor beelddenker uit angst blokkeert. En dan blokkeert ook de communicatie.
Eerst beelden, dan woorden
Beelddenken een snel denkproces, van ongeveer 32 beeldjes per seconde. Dat is sneller, dan we bewust kunnen waarnemen. De beelddenker handelt daarom vaak vanuit gevoel/intuïtie. Het is voor hem of haar moeilijk om het denkproces in woorden terug te geven. De beelddenker is daar tijd voor nodig. Eerst moet hij zijn beelden ophalen en dan ordenen om het vervolgens te verwoorden naar jou als collega of partner.
Emotie
De tijd die de beelddenker daarvoor nodig is, wordt vaak niet begrepen en hem/haar niet gegund in onze op prestatie en snelheid gerichte maatschappij. Jij als collega begrijpt niet waarom dat zo lang moet duren en je vraagt je af waarom je collega geen verantwoordelijkheid neemt. Tegelijkertijd voelt je beelddenkende collega zich niet begrepen en vraagt zich af waar jij je druk om maakt, het is uiteindelijk immers allemaal goed gekomen. Afhankelijk van het karakter van zender en ontvanger is de kans groot, dat er een (sterk) emotioneel geladen communicatie ontstaat.
Anders dan anderen
Tuurlijk, het overkomt iedereen wel eens. Maar al vanaf heel jong ervaart de beelddenker dagelijks in de communicatie (totaal) dat het hapert. Door die vele ervaringen ontstaat vaak onzekerheid en het idee anders dan anderen te zijn.
Blokkade
Als de beelddenker ouder wordt ontwikkelt hij/zij strategieën om te overleven in de communicatie op het werk of in de relatie. Die strategieën zijn vaak op korte termijn effectief, maar op lange termijn wat minder. Dit met alle gevolgen van dien. De beelddenker functioneert met veel stress en dat geeft gemakkelijk een blokkade. Wanneer de beelddenker geblokkeerd is, is er geen samenwerking meer mogelijk tussen de linker- en rechter- hersenhelft. Zie voor meer uitleg, mijn blog van 4 oktober 2018.
Communicatie verbeteren.
Hoe kunnen we de communicatie verbeteren. Eerst door te accepteren dat er verschillende manieren van denken zijn. Vervolgens door informatie, die tijdens een communicatie wordt gegeven, zoveel mogelijk te ondersteunen met 3 dimensionale beelden en/of ervaringen. Bijvoorbeeld met behulp van POPtalk of het geven van een demonstratie van de gebruiksaanwijzing in plaats van het uitdelen van een geprinte uitleg. Doe je dat als collega, werkgever of partner, dan zal de communicatie verbeteren en de onderlinge sfeer verbeteren. Op deze manier kunnen ook de kwaliteiten van de beelddenker zichtbaar worden en worden benut.
Herken jij jezelf in het blog of herken je iemand in je omgeving? Of vind jij vertellen wat er in je hoofd zit ook zo lastig en wil je dat graag veranderen? Kom dan eens naar een informatieavond van de Vuurtoorn of neem CONTACT op om samen te kijken wat ik voor je zou kunnen betekenen.
Met delen, liken, of mailen van dit bericht doe je mij een plezier en wie weet ook je, collega, partner, vriend of buurvrouw.