De betekenis van een intelligentietest.
Uitslag
Mijn cliënt is naar huis gegaan en ik loop naar de keuken om mijn broodje voor de lunch te maken.Het lampje van de telefoon knippert rood. Er heeft iemand gebeld. Op het scherm zie ik een 06 nummer. Het nummer heb ik eerder gezien, maar weet niet van wie het is. Na een korte overweging besluit ik om direct terug te bellen. De vader van een cliëntje neemt op. Hij vraagt of ik de voice mail al heb afgeluisterd. Dat heb ik niet gedaan. De uitslag van het intelligentietest is binnen.
Zwaard van Damocles
Als een zwaard van Damocles hing deze uitslag de ouders boven het hoofd. De uitslag is niet wat de ouders hoopten ! Dit kan betekenen, dat mijn cliëntje naar een andere school moet. Nu ligt de uitslag ze als een steen op de maag.
Leerbaar
Zelf weet ik niet welke intelligentie mijn cliëntje heeft. Een half jaar geleden kwamen de ouders bij mij, helemaal ten einde raad en met een meisje, dat zich niet wilde laten testen en niet leerbaar leek. Nu een half jaar later, laat ze zich moeizaam testen, heeft ze nog heel veel ondersteuning nodig, maar is zeker leerbaar! Maar nog belangrijker ook heel gemotiveerd om te leren! Ze kan inmiddels een eenvoudig boekjes lezen. Ook op school gaat het beter, maar…………………….er wordt getwijfeld aan de intelligentie van mijn cliëntje. Als je intelligentie onder een bepaalde grens ligt, kan dit voor school een reden zijn om te concluderen, dat ze niet het onderwijs kunnen bieden, dat je nodig bent. En dat je dus naar een andere school moet. Voor mijn cliëntje betekent dit, naar een school met kinderen van hetzelfde niveau als mijn cliëntje of lager. Mijn cliëntje zit net onder de grens.
Muur
De muur waar je als ouders van een beelddenker en ook als oudere beelddenker tegenaan blijft lopen. Je past niet in het systeem van de taaldenker, wordt getest op de manier van de taaldenker, maar er wordt vaak niet gekeken naar en begrepen hoe je wel met informatie omgaat. Dat betekent niet dat alle beelddenkers intelligent zijn, dat is een ander verhaal. Maar beelddenkers die op een talige manier getest worden, zullen altijd lager uit de bus komen. De intelligentietest vertelt mij dus in hoeverre je in het systeem past dat er is. Net zoiets als testen hoe goed een linkshandige rechts kan schrijven. Ja, en dan scoor je laag. Toch wil dat niet zeggen, dat je niet kunt leren schrijven.
Een intelligente beelddenker zal zich met zijn eigen creativiteit beter staande houden in het systeem dat er is, maar voelt wel dat hij anders is. Veel onbegrip kan leiden tot grote frustratie, met als gevolg gedragsproblemen, leerproblemen en of relatieproblemen.
Communiceren
Juist, omdat mijn cliëntje (veel) moeite heeft met meerdere onderdelen van onze taal loopt ze vast in ons talig opgebouwd onderwijssysteem. Ik zal de laatste zijn om te ontkennen, dat het geen handicap is in onze wereld, waar taal het communicatiemiddel is. Maar hoe zou het zijn als de taaldenkers proberen om een concreet beeld te zoeken om iets uit te leggen, te communiceren? Net zoals de beelddenkers nu hun uiterste best doen om hun creatieve gedachten in woorden uit te drukken. We worden immers allemaal als beelddenker geboren en ook iedereen heeft beelden ter beschikking.
Toverfee
Of mijn cliëntje op de huidige school kan blijven, is nog niet duidelijk als ik dit stukje schrijf. Het gevoel van machteloosheid wat deze ouders hebben, zie ik regelmatig in de praktijk. Het gaat me aan het hart, want al kan ik veel doen voor de beelddenker, ook ik kan helaas niet toveren.
16 juni 2017