Leren van de letters, een verhaal uit de praktijk.

Je bent hier:
Leren van de letters, een verhaal uit de praktijk.

Verhaal uit de praktijk

Luuk heeft moeite met het leren van de letters op school en school opperde dat hij misschien beter naar het speciaal onderwijs kan.

Inmiddels al een tijdje komt Luuk één keer in de week een uurtje. Hij zit voor de tweede keer in groep 2.
Zijn ouders kwamen bijna een jaar geleden bij me. Via bekenden hadden ze van me gehoord.
Ouders zijn het helemaal niet eens met school en hebben me gevraagd of ik Luuk zou willen begeleiden. Na de intake en een gezamenlijk gesprek met school wordt besloten dat Luuk nog een keer groep 2 gaat doen. In deze beslissing kan ik me helemaal vinden en in dat jaar zal ik hem  begeleiden. Zijn begeleiding is erop gericht om hem te leren focussen en voor te bereiden op groep 3.

Geboren als beelddenker

Iedereen wordt als beelddenker geboren, zo ongeveer tussen je 4de en 6de jaar gaan veel kinderen over op woorddenken of ook wel volgordelijk denken genoemd. Er is echter een groep die dat niet doet of pas veel later doet. Dit zijn de beelddenkers of tegenwoordig spreken we ook wel van mensen met een neurodivers brein.
De Davis-methode, waar ik mee werk, is in eerste instantie ontwikkeld voor beelddenkers. Maar de methode is voor iedereen geschikt. Ook niet beelddenkers zijn geholpen als ze ‘de gereedschappen’ van de Davis®methode krijgen aangereikt.

Focussen met de gereedschappen van de Davis®methode

Luuk kan inmiddels al focussen. Focussen bestaat uit 3 onderdelen. De onderdelen zijn: Loslaten, dat wil zeggen ontspannen, oriënteren en het juist afstellen van je energie met behulp van de door jou zelf gemaakt energiemeter.
Luuk had nog geen gevoel bij de cijfers en kleuren van een energiemeter en daarom bestaat zijn meter uit dieren. Hij kan er nu prima mee werken. Als ik vraag of hij zijn energie op dezelfde stand kan zetten als dat van een konijn zie ik dat hij rustiger wordt.

 

Alfabet

Vandaag gaan we weer verder met het alfabet. Hij is inmiddels al bijna op de helft. Alle al gekleide letters worden uit de doos gepakt en Luuk legt ze zonder problemen in de juiste volgorde. Alleen bij de H twijfelt hij eventjes. Als de letters op hun plaats in het alfabet liggen kan hij ze goed benoemen. Liggen ze door elkaar op tafel dan benoemde hij in het begin de h steeds als j.  Dat had hij schijnbaar ergens opgepikt, want de j had hij toen nog niet gekleid.

Verwarring

Vandaag, voor het eerst, zie ik dat hij na de g met zijn hand richting de h  gaat. Hij wil hem pakken en toch zie ik heel even verwarring. Hij kijkt naar het voorbeeld en ik steek snel mijn duim op. De h legt hij op de juiste plaats. De letters a tot en met de g kon hij al neerleggen zonder naar het voorbeeld te kijken! Leren van de letters gaat gemakkelijker als je als beelddenker mag afkijken.

Kleien

Luuk vindt het kleien van de letters van het alfabet leuk, hij geniet. Vooral het versieren van de letters is zijn ding. Op deze manier wordt leren van de letters voor hem leuk. Vandaag kleit hij de k en l, als de letters gekleid zijn zoeken we  in een leesboekje dezelfde letters op.
Gefocust zoekt hij langs de regels. Enthousiast roept hij als hij de letters ziet. Ik vertel dat er ’kast’ staat. Als hij verschillende k’s en l-len heeft gevonden is het deze keer genoeg wat betreft letters. Volgende week gaan we verder.

Een jaar later

Inmiddels zijn we een jaar verder en kent Luuk de letters van het alfabet en dat zijn er meer dan hij moet kennen om naar groep 3 te kunnen. Het maakt zelfs al heel kleine stapjes richting het lezen. Luuk gaat na de zomer dan ook naar groep 3.
Het is mooi dat we dit samen met school hebben kunnen realiseren.

Leren van de letters

Iedereen heeft een stijl waarop hij het best iets leert. Sluit de manier van school iets minder bij jou of je kind aan, neem dan gerust contact op met de Vuurtoorn.
Samen kijken we dan of we jou of je kind op een andere manier kunnen leren, leren waardoor jij of hij toch meekomt op school.

 

 

 

 

 

 

Delen: