Al jaren vraag ik me af wanneer er een spelling- en grammaticamethode voor beelddenkers wordt ontwikkeld.
Dyslectisch
Fijn dat ik me aan je mag voorstellen. Ik ben Jolien Fokkens en ben sinds 2004 Davis Counselor, dit in mijn praktijk “De Vuurtoorn” in Beilen(Drenthe).
Ik kwam door mijn zoon in aanraking met de Davis®methode. Hij bleek net als andere naaste familieleden dyslectisch. Dit tegen alle verwachtingen in. Hij schreef namelijk zijn achternaam al op het schoolbordje in de keuken toen hij nog bij de kleuters zat.
De gave van dyslexie
Als moeder en met mijn achtergrond als leerkracht basisonderwijs ging ik weer op zoek naar manieren om hem te helpen.
Een collega maakte me attent op het boek “De gave van dyslexie” van Ron Davis.
Ik las het boek in één ruk uit en herkende veel, niet alleen bij mijn zoon, maar ook van mezelf. Hoewel ik niet dyslectisch ben of andere leer- of concentratieproblemen heb, hoorde ik op school altijd bij de leerlingen die veel tijd nodig hadden. Dit voor bijvoorbeeld het maken van huiswerk zoals het leren van woordjes en ook bij grammatica duurde het erg lang en was het ingewikkeld voor het ‘kwartje’ viel.
Counseling
Onze zoon deed een counseling bij Ineke Pijp, toen nog counselor in Groningen. Bij Ineke leerde hij zich focussen en dat maakte lezen voor hem een stuk makkelijker. Ik werd door zijn resultaten geprikkeld en ging de Davis basisworkshop doen en daarna de opleiding tot counselor.
Echte kennis/begrip
De Davis®methode bracht me veel. Ineens begreep ik waarom ik zoveel tijd nodig had om te leren. Het is zo ontzettend fijn om te weten dat je een voorkeur voor beelddenken hebt! Hoe je woorden of getallen aan beelden koppelt, hoe deze beelden je helpen om moeilijkheden/problemen te verminderen of op te lossen. Ineens kun je op gevoel leren, koppelen aan echte kennis/begrip.
Eigen praktijk ‘De Vuurtoorn’
Dit heeft mij er toe gebracht om mijn baan op te zeggen en op 1 januari 2005 mijn eigen praktijk ‘De Vuurtoorn’ voor begeleiding van beelddenkers te starten. Heel spannend, maar inmiddels al weer ruim 16 jaar geleden.
In mijn praktijk counsel en begeleid ik kinderen en hun ouders, jongeren en volwassenen met leer-, concentratie- en communicatieproblemen zoals dyslexie, dyscalculie en ad(h)d.
Problemen met spelling en grammatica
Vaak mag ik na een counseling kinderen nog verder begeleiden met specifieke spelling- of grammaticaproblemen. Het vraagt training/oefening om beelden te geven aan bijvoorbeeld spellingsregels. Samen zoeken we dan naar beelden bij spellings – of grammaticaregels.
Spelling- en grammaticamethode voor beelddenkers
Door alles wat ik tijdens al die jaren begeleidingen heb ontdekt, ben ik er van overtuigd geraakt, dat het mogelijk is om een methode/manier te ontwikkelen om beelddenkers spellings- en grammaticaregels te leren. Een manier om woorden en zinnen te ordenen op basis van het beeld dat er bij past in plaats van wat je hoort.
Je leert een linksbenige voetballer immers ook om zijn linkerbeen te gebruiken om te scoren, dus lijkt het me logisch om in beelden denkende mensen gebruik te leren maken van hun beelden in het leerproces.
Mijn droom is dan ook om een spelling- en grammaticamethode voor beelddenkers en dyslecten te ontwikkelen. De eerste stappen heb ik voorzichtig genomen.