Maandag weer rekenen
Je kind komt thuis en zegt “ik ga nooit meer naar school” of dat het op zondagavond keer op keer uit bed komt, want het moet maandag weer rekenen. Kun jij het je voorstellen. Dat wil niet als ouder. Je wilt zo graag dat je kind met plezier naar school gaat. Maar dat rekenen, dat maakt je een heel ander kind hebt gekregen sinds het moest leren rekenen op school.
Eenvoudige sommen
Inmiddels zit je kind al in groep 5 en nog steeds gaan eenvoudige sommen niet uit het hoofd, lukt klokkijken niet en moet je al helemaal niet naar de tafels vragen. En dat terwijl lezen, schrijven en taal geen of in elk geval veel beter gaan dan rekenen.
Motivatie
De lastige rekenen heeft dan ook nog tot gevolg dat de motivatie om te oefenen sterk afneemt. ‘Weer die tafel oefenen’, terwijl het toch niets oplevert. Op school klaagt juf over de concentratie van je kind. Ze heeft het idee, dat hij/zij er met de pet naar gooit. Maar, jij weet wel beter. Als je in gesprek gaat ben je het met school eens dat er een probleem is.
Extra aandacht en begeleiding
School zet vervolgens extra aandacht en begeleiding in. De resultaten zijn echter uitgebleven en de motivatie om te oefenen holt achteruit.
Is er misschien sprake van dyscalculie? Of heeft je kind een voorkeur voor beelddenken?
Beelddenken
Voor jou het moment om eens te googelen op beelddenken.
Informatie anders ordenen
Kinderen met een voorkeur voor beelddenken ordenen informatie anders. Hoe ze dat doen kan je lezen op mijn blog van 4 oktober 2018. In het blog gaat het over letters, maar kinderen die in de war raken van cijfers doen precies hetzelfde. Het gaat er om waar je als beelddenker het beeld mist, bij een letter of bij een cijfer. Soms zijn dat letters. Heb je erg veel moeite met het begrijpen en ordenen van cijfers, dan kan rekenen een groot probleem zijn. Naast rekenen kan het in de toekomst ook nog eens lastig zijn als je je eigen financiën moet beheren, op tijd op je werk wordt verwacht of met de trein wilt reizen en moet overstappen.
Zelfvertrouwen
Bovenstaande zijn de praktische problemen. Wordt je elke dag geconfronteerd met je rekenprobleem, dan doet dat ook wat met je zelfvertrouwen.
Aansluiting en controle
Leer je jouw beelddenkende kind omgaan met zijn eigen manier van denken. Geef je hem of haar de gereedschappen om met zijn manier van denken aansluiting te vinden bij onze op woorddenkers ingerichte maatschappij en school, dan krijgt jouw kind controle over zijn manier van denken en kan het ook leren rekenen, klokkijken en/of plannen. Ook het zelfvertrouwen, zal daardoor weer groeien en samen zien jullie de toekomst weer hoopvol tegemoet.
Begeleiding
Bij de Vuurtoorn geven we je graag de gereedschappen om met jouw manier van denken om te gaan en ondersteunen we je graag bij het rekenen. Wil je meer weten neem dan contact op door een mail te sturen naar info@devuurtoorn.nl of bel naar 0593 540141